vrijdag 15 mei 2009

Verslag ICT-congres

Afgelopen dinsdag werd het ICT-congres in Meeting Plaza in Utrecht gehouden.
Er waren presentaties van Eduard Beck van Microsoft, Menno van Hasselt van het CED, Henk van de Hoef van Eduadvies en ik mocht de dag afsluiten.
Het was een inspirerende middag, waarvoor zich helaas slechts 20 deelnemers hadden aangemeld.
Zoals ik al in een vorig blog meldde, heb ik gebruik gemaakt van SMS2vote, waarmee je in een Powerpoint-presentatie vragen kunt stellen die via SMS beantwoord kunnen worden. Ik wilde dat doen om de interactie op gang te brengen.
Tijdens de presentatie bleek dat het gebruik van SMS2vote vertragend werkt op de presentatie en ook dat in zo'n kleine groep de interactie door rechtstreeks vragen te stellen vanzelf op gang komt. Mijn conclusie is dat SMS2vote een prima tool is, maar voor een ander doel.
De presentatie die ik gegeven heb, staat ook op slideshare:



Eduard Beck toonde ons een vergezicht op ict en onderwijs. Zijn presentatie staat niet online, maar ik vond er een waar diverse elementen terug te vinden zijn Die vind je hier. Menno van Hasselt toonde de meerwaarde van ICT in het onderwijs aan. Zijn presentatie staat hier. De presentatie van Henk van de Hoef ging over Verantwoord investeren en budgetteren.

1 opmerking:

  1. Hallo Henk,

    Een interessante presentatie (als ik afga op de slides)!

    Mooi dat je de demo van Moodle van Jaap Marsman hebt gebruikt. Ik vond het echt een inspirerend verhaal van Jaap.

    Ook het 3G-model van Betty Collis (gemak, gewin en genot) is volgens mij een erg eenvoudig maar erg bruikbaar model. Het dwingt iedereen om goed na te denken over de behoeften van iedereen die betrokken is.

    Dank voor de indeling wat betreft het digibord gebruik. Ik denk dat het goed is om de gradaties aan te brengen want het is verleidelijk om als beginnend digibordgebruiker didactische een stap terug te doen en je te laten verleiden tot meer frontaal/klassikaal lesgeven dan dat je gewend bent. Je model helpt om je daarvan bewust te zijn.

    Hartelijke groeten,

    Marcel de Leeuwe
    http://www.leerbeleving.nl

    BeantwoordenVerwijderen