donderdag 6 augustus 2009

Digitale prentenboeken

Uit onderzoek is gebleken dat het goed gebruik van digitale prentenboeken een grote meerwaarde heeft voor de woordenschatontwikkeling van jonge kinderen.
Op onze Yurls-pagina digibordindeklas stond al enige tijd een overzicht van digitale prentenboeken.
André Manssen publiceerde onlangs een lijst met sites waar digitale prentenboeken te vinden zijn.
Een en ander was voor mij aanleiding om eens te kijken welke prentenboeken zoal beschikbaar zijn. Ik heb de sites nagelopen en de prentenboeken in een overzicht geplaatst:

Websites Digitale Prentenboeken

Het aantal sites is kleiner dan door André wordt vermeld. Ik heb namelijk sites die geen exclusieve prentenboeken hebben opgenomen (op een aantal sites staan prentenboeken die allemaal al op andere sites beschikbaar zijn), weggelaten om het overzichtelijk te houden.

Ik stond te kijken van de grote hoeveel prentenboeken die via deze websites beschikbaar zijn: 184.
En dit overzicht is waarschijnlijk niet volledig!
Er zijn "klassieke" prentenboeken bij, maar ook verhalen rond bepaalde thema's en natuurlijk zijn ook de sprookjes goed vertegenwoordigd.
Er worden allerlei technieken gebruikt: powerpoint, flash, video.

Het zou mooi zijn als er een "nationaal archief digitale prentenboeken" zou komen waarin alle beschikbare prentenboeken zijn opgenomen!

Leerkrachten kunnen zelf ook een digitaal prentenboek maken. In de workshop Levende prentenboeken die door ons wordt aangeboden gaan ze daar concreet mee aan de slag.


Zoals gezegd zijn de in het overzicht genoemde websites terug te vinden op yurls-pagina Digibordindeklas, die we ook gebruiken tijdens onze workshops voor leerkrachten. Met deze yurls willen we leerkrachten een bibliotheek van bronnen aanbieden, en hen ook wijzen op de mogelijkheid om met Yurls een eigen bronnenbibliotheek aan te leggen.

3 opmerkingen:

  1. Geweldig overzicht. Ik ga dit zeker doorgeven aan mijn collega's van de onderbouw.
    Groet,
    Remko Boers
    http://witblauw.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super! Ik wilde gebruik maken van de pdf voor het zelf maken van prentenboeken, maar jammer genoeg doet de url het niet meer..

    Gr Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Stephanie,

      Het is een externe link. Helaas..
      Ik ga hem weghalen om anderen niet hetzelfde te laten overkomen.

      Hartelijke groet, Henk

      Verwijderen