donderdag 19 november 2009

Digitaal prentenboek met tekst op internet publiceren

Laatst kreeg ik van een school de vraag of het mogelijk is een digitaal prentenboek mét ingesproken tekst op internet te zetten, zodat kinderen (samen met hun ouders) deze ook thuis kunnen bekijken.
Mijn eerste gedachte was: Slideshare, niet moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Toch bleek het niet zo eenvoudiug, want nadat ik een powerpoint presentatie met geluid op slideshare had gezet, bleek het geluid weg te zijn! Ook nadat ik de presentatie weer vanaf Slideshare had gedownload was er geen geluid meer...
Mijn volgende gedachte was om de presentatie dan maar op Skydrive te zetten. Dat lukte prima, maar het nadeel hiervan is dat je de presentatie eerst moet downloaden en hem dan pas kunt afspelen.
Toen ging ik maar weer terug naar Slideshare. Ik had toch weleens een presentatie mét geluid gezien?
Toen ontdekte ik de optie "Slidecast". Dat bleek de oplossing!
De werkwijze is heel kort als volgt:
1) presentatie maken met alleen afbeeldingen
2) Alle teksten na elkaar inspreken
3) Presentatie uploaden naar Slideshare
4) Geluidsbestand uploaden naar Slideshare
5) Teksten synchroniseren met de dia's van de presentatie
Dat zijn heel wat stapjes, maar het resultaat is prima!

Hieronder staat de presentatie zoals die uiteindelijk geworden is.
Ik heb gebruik gemaakt van een bestaand prentenboek, maar ik daag leerkrachten van de onderbouw uit om zelf (samen met de kinderen) een prentenboek te maken, dit te laten inspreken door de kinderen zelf en het dan te publiceren! Maak er een schoolproject van en laat de leerlingen uit de bovenbouw ondersteunen!

Als je wilt weten hoe ik het prentenboek gemaakt heb, kun je de screencast bekijken die ik met Camtasia maakte.

Digitaal prentenboek op Slideshare


The making of...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten