maandag 29 juni 2009

Digibord continuïteit

We worden steeds afhankelijker van ons digibord. Vanuit de Netwijs Opleiding zijn er al wat discussies gestart over het waarborgen van de continuïteit van het lesgeven met een digibord. Hieronder een greep uit alles wat voorbij is gekomen en mijn eigen aanvullingen:



  • Zorg voor een goede stroomvoorziening. Laat zo nodig alles doormeten, zeker bij plaatsing van meerdere digitale schoolborden. (aparte groepen aan laten leggen)

    • Let erop dat tijdens schoolse activiteiten niet zomaar een grote belasting van het stroomnetwerk plaatsvindt. (bijvoorbeeld door het aansluiten van meerdere gourmetstellen of frituurpannen) De stoppen kunnen dan doorslaan. (dit is natuurlijk niet alleen van toepassing voor de digiborden, maar voor alle aangesloten pc's)



  • Zorg ervoor dat je beeldmateriaal altijd hebt gedownload en dus offline beschikbaar hebt. Op deze manier kan je ook zonder internetverbinding je les geven.

    • Van youtube via deze website

    • Om ook van andere videosites te kunnen downloaden is dit een aanrader Videodownloader

    • Of maak gebruik van speciale software om filmpjes te downloaden zoals Orbitdownloader of Videoget

    • Uitzending gemist maakt het wat moeilijker om filmpjes te downloaden, hier de oplossing: gemistdownloader



  • Als er nog borden aanschaft gaan worden zorg dan voor de aanschaf van één mobiel bord, zodat deze in een klas gereden kan worden mocht er een digibord defect raken.

  • Zorg ervoor dat je ook stand alone kan inloggen op de pc van je digibord. Sommige netwerkaanbieders bieden alleen de mogelijkheid om via het netwerk in te loggen, toch is het altijd mogelijk om ook lokaal te kunnen inloggen. Vraag naar de mogelijkheden bij de netwerkaanbieder. Station to Station biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om C-mobile te installeren, zodat er ook stand alone ingelogd kan worden.

  • De digibordlessen staan natuurlijk keurig op de server opgeslagen in een map van de groep en op vakgebied gesorteerd. Toch is het handig om hier ook een lokale kopie van bij te houden op de pc. Mocht het netwerk het een keer niet doen, kun je toch lesgeven door gebruik te maken van de lokale versie van de digiles. (om het materiaal ook altijd lokaal te hebben zou bijvoorbeeld gebruik gemaakt kunnen worden van Syncback)

  • De digibordsoftware ook beschikbaar maken op de werkstations voor de leerlingen. Op deze manier ben je niet gebonden aan het digibord en kunnen er ook oefeningen gedaan worden op de pc's. Als je graag thuis lessen wilt voorbereiden is het ook altijd mogelijk om de software thuis te installeren. Neem de les mee op USB stick, sla deze lokaal op en op het netwerk.

  • Maak regelmatig je beamer filter schoon. Neem het op in de jaarplanning en maak er een gezamenlijke activiteit van.


Wellicht zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden. Post a comment en help de lijst uit te breiden. Wellicht kan deze dan ook opgenomen worden in de komende nieuwsbrief.

maandag 22 juni 2009

Vragenlijsten opstellen

Bij het voorbereiden van de Netwijs opleiding bij een van onze klanten las ik dat ze een nulmeting hebben uitgevoerd onder de ict-coördinatoren. Het waarderingskader van de inspectie diende als uitgangspunt. Ze hebben hierbij gebruik gemaakt van het instrument Parantion Web Survey (PWS) van Parantion.
Met behulp van dit instrument kunnen allerlei onderzoeken verricht worden.

Het instrument lijkt op het eerste gezicht op WMKPO, maar ziet er wel professioneler uit.

Naast dit instrument bieden ze ook Scorion aan, een instrument waarmee de persoonlijke ontwikkeling in kaart wordt gebracht. Zo kunnen de competenties van medewerkers ontwikkeld worden.

Op de site zijn ook virtuele rondleidingen beschikbaar die de mogelijkheden laten zien.

Wie de voorkeur heeft voor een gratis dienst, kan gebruik maken van Google Forms.

zaterdag 13 juni 2009

Meer met Wordle

Eerder schreef ik in dit blog over een leuke tool: Wordle.
Op de weblog van Karin Winter staat een presentatie met daarin enkele handige tips:

donderdag 4 juni 2009

Opdrachten maken in Google Maps

Ik las op het weblog van Gerard Dümmer dat het mogelijk is opdrachten te maken in Google maps. Dat het kon in Google Earth had ik lang geleden al ontdekt, maar dit moest ik ook nodig verkennen!

Ik heb om snel over een voorbeeld te beschikken een opdracht gebruikt die ik al eerder in GE had gemaakt. Je moet wel zijn ingelogd in Google maps om zelf een opdracht te kunnen maken.

Op deze website staat een duidelijke gebruikershandleiding.

Op deze manier kun je opdrachten op een eenvoudige manier delen met anderen, ook als ze niet over GE beschikken.

Je kunt hier in je onderwijs natuurlijk geweldige dingen mee doen: lessen uit de methode bewerken, de leerlingen informatie laten verwerken over de omgeving van de school, routes uitzetten enzovoorts.
De link van zo'n kaart kan eenvoudig worden gedeeld en zoals je ziet kan de kaart ook worden ingevoegd in een website of blog.


Bruggen in Rotterdam weergeven op een grotere kaart