dinsdag 2 maart 2010

Elke leerling een eigen laptop!

Het onderwerp vandaag op Discussie Dinsdag was “Een laptop voor elke leerling” In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

In een kort artikeltje op de site van het AVS wordt in dit kader Openbare basisschool De Snippeling in Deventer genoemd. Een project met een duidelijke visie; ook richting ouders. Tegelijk ook een project, dat gesubsidieerd wordt. En zo zijn er meer. Bijvoorbeeld op basisschool De Talententoren in Sterksel. En in 2007 verscheen er al een rapport “Veldverkenning Laptop-per-Leerling”.

Op de markt verschijnen verschillende modellen handzame mini-laptops, e-book-readers en dergelijke apparaten, die vooral kindvriendelijk en makkelijk hanteerbaar moeten zijn. Ieder probeert op zijn manier met zijn product de markt te veroveren.

De interessante vraag hierbij is: Waarom zou elke leerling een eigen laptop moeten hebben? En vervolgens komen er nog veel meer vragen bij: Vanaf welke leeftijd? Hoe zit het met de bekostiging? Krijgt de ict-coördinator het niet razend druk?

In de discussie kwam duidelijk naar voren, dat het essentieel is om eerst als school een heldere visie te hebben op onderwijs en de rol van ict daarbij. Wanneer het daar aan ontbreekt, moet je er niet aan willen beginnen. Dan wordt de techniek leidend in plaats van het onderwijs. Als school moet je helder hebben, waarom je van mening bent dat het geven van een laptop aan elke leerling zorgt voor beter onderwijs, dat kinderen voorbereid op hun toekomst.
Leerkrachten en leerlingen halen hun kennis en informatie niet meer uit boeken maar van bijvoorbeeld het internet. Geen statische plaatjes, maar filmpjes en animaties. Lesboeken en werboeken helemaal digitaal. Alle informatie is overal en altijd beschikbaar. Voor de leerkracht ontstaat er een nieuwe onderwijssituatie, die hem veel kan opleveren, maar ook wat kost. Je moet goed nadenken over organisatie binnen de school en over klassenmanagement. Beschik je als leerkracht over voldoende vaardigheden om de leerlingen in deze nieuwe onderwijssituatie te kunnen begeleiden? Neem je als team de tijd om je hier op voor te bereiden en je te scholen?
Als belangrijke voorwaarde werd naar voren gebracht, dat het werken door alle leerlingen op een laptop gecombineerd zou moeten worden met een elektronische leeromgeving. Daarbinnen kan op een overzichtelijke en gestructureerde manier leerstof worden aangeboden op maat, waar leerlingen ook altijd bij kunnen, dus ook thuis. Zo voorkom je ook, dat je alleen maar aantekeningen van het bord gaat maken in Word i.p.v. je schriftje.

Over de vraag vanaf wanneer te beginnen liepen de meningen niet ver uiteen. Tot en met groep 4 zijn er nog veel vaardigheden met de leerlingen te oefenen, willen ze goed met de computer overweg kunnen. Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld het leren lezen en schrijven, het zelfstandig werken en basis-computervaardigheden. Vanaf groep 4 zou je dan een zinvolle start kunnen maken. Daarbij moet ook nagedacht worden over de typvaardigheid van leerlingen. Hebben ze deze niet, dan duurt een verhaaltje typen op de computer heel erg lang! Opdrachten moeten dus afgestemd worden op de vaardigheden, die de kinderen hebben.

Wat betreft de financiering werden verschillende aspecten genoemd: Subsidie aanvragen, ouders laten (mee-)betalen, besparen op papier, werkboeken en leerboeken en dat reserveren voor laptops, vooraf goed begroten, enzovoort. Het hangt natuurlijk heel erg af van de omstandigheden op de school en de beschikbare middelen. Belangrijk is om ook dit aspect al ver in het voren goed te doordenken en mee te nemen in het nadenken over je visie als school. Wanneer je vandaag je visie opstelt, heb je niet morgen het budget ervoor. Planmatig aanpakken dus! Vergeet ook de geldende arbo-regels over werkplekken en het gebruik van laptops niet. Ook daar kan geld in gaan zitten! Denk ook aan infrastructurele zaken. Is je schoolnetwerk er op berekend? Is je internetverbinding geschikt voor zoveel dataverkeer?

Kortom: Het is niet iets wat je zomaar de school binnen haalt. Er gaat een heel proces van denkwerk aan vooraf. Alles staat en valt op een goed onderbouwde en eigentijdse visie op onderwijs.

Tot zover het verslag van de discussie. Heeft u zelf nog aanvullende opmerkingen of ideeën? Plaats ze als reactie op deze blogpost. De links die genoemd zijn tijdens de discussie zij n terug te vinden op discussiedinsdag.yurls.net.

Volgende week houden weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen twaalf en twee op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

3 opmerkingen:

  1. Huub Geertshuis6 april 2010 om 10:28

    Digitalisering zal versneld moeten worden.

    Tegen kinderen zeggen we doodleuk: “Jullie doen met z’n vijven samen met één computer”, terwijl zij degenen zijn die hiermee ontzettend veel feeling hebben. Als hierin niet snel verandering komt, wanen kinderen zich in deze tijd van high-tech in een museum i.p.v. een schoolgebouw.
    Mijn streven is om binnen enkele jaren de gehele bovenbouw te voorzien van laptops of iets vergelijkbaars. Tijdwinst boeken t.b.v. sport, expressie en sociale vaardigheden.
    Momenteel werken drie zorg-leerlingen in mijn groep permanent met een laptop. Een groot succes. Resttijd voor deze kinderen bestaat niet meer.
    Er vanuit gaande dat aan de basisvoorwaarden (gediplomeerde leerkracht, goede methoden en goede en voldoende materialen) voldaan is, zijn er drie structurele manieren om prestaties van kinderen, ongeacht welk niveau, te verhogen:

    1. Groepsgrootte verkleinen
    2. Inzet van Remedial Teachers om zorgleerlingen (ook excellente) individueel te begeleiden
    3. Elk kind zijn eigen pc/laptop, te beginnen in de bovenbouw

    Doordat een kind gebruik kan maken van een eigen pc of laptop kan de schooltijd maximaal benut worden en kan elk kind na het maken van de basisstof op zijn eigen niveau verder werken, hetzij herhalen, hetzij verrijken. Resttijd bestaat niet meer. De uitgevers moeten nu aan de slag om de basisstof te digitaliseren en het is aan de politiek hoeveel het onderwijs en de toekomst hun waard is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik las vandaag een mooi artikel over dit onderwerp, waarin een aantal belangrijke overwegingen op een rijtje worden gezet: Elk kind een eigen laptop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hadden vroeger geen laptop op school, pas later kregen we een gedeelde oude pc in de klas te staan en dat was bijzonder, wel denk ik dat het goed is hoor, maar zo zie je maar hoe snel de tijd veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen