dinsdag 29 juni 2010

Topervaringen van het afgelopen schooljaar met ICT in het onderwijs

Vandaag de laatste #netwijs Discussie Dinsdag vóór de zomervakantie. Een mooi moment om op het schooljaar terug te kijken. De vraag was daarom: “Wat was jouw topervaring van het afgelopen schooljaar met ict in het onderwijs?”

Er kwamen een paar mooi reacties binnen. We geven ze graag door, omdat het voor anderen aanleiding kan zijn om nieuwe dingen te ontdekken en uit te proberen.

Bianca geeft aan, dat haar topervaring was om met SMART Response te werken in haar lessen. Leerlingen kunnen in eigen tempo vragen, via de stemkastjes, beantwoorden en dat kan ook los van het SMART Board. Het scheelt een hoop nakijkwerk. In een filmpje vertelt ze haar verhaal.
Verder noemt ze de ontdekking van Twitter. Het heeft haar, tegen de verwachting in, veel nieuwe informatie en ideeën gebracht.
Tot slot noemt ze ook nog het groeiend aantal beschikbare methodemateriaal voor op het digibord, zodat je goed instructie kunt geven, vaak met een aantal extra tools of links, die ingebouwd zijn.

Linda Humme is heel blij met haar Yurls-pagina, die ze een jaar geleden gelanceerd heeft en in een jaar tijd meer dan 40.000 bezoekers heeft getrokken.
Verder beaamt Linda de ervaringen van Bianca met SMART Response. De nieuwste versie, die ook geschikt is voor open vragen, biedt nog meer nieuwe kansen.
Voor komend schooljaar noemt Linda het bezoek, dat de POraad zal brengen aan hun school i.v.m. hun ict-inzet en de stijgende leerresultaten.

Marcel Markvoort noemt de start, die ze gemaakt hebben op school en het enthousiasme om flink te werken aan ICT competenties en bewustwording in het team. Daarnaast zijn opleiding tot SMART Certified Trainer, omdat hij daarmee weer extra mogelijkheden heeft om met zijn collega’s op school verder te professionaliseren.

Fons van den Berg vond het bezoek aan de 3-daagse ATI (Apple Teacher Intitute) in Denemarken een topervaring. Hij schreef er zelf een blog over.
Ook noemt hij een bezoek aan de Bowes Primary School in Londen. Vooral omdat alles en iedereen in die po-school op een onzichtbare, vanzelfsprekende manier heel veel verschillende technologie gebruikte. Er was daar een onvoorwaardelijke vanzelfsprekendheid waarmee kinderen, leerkrachten en ondersteuners technologie inzetten voor leren. Kinderen hebben daar veel ruimte om te spelenderwijs te ontdekken en uit te proberen, zonder dat alles dichtgetimmerd en beveiligd is.

Jeroen Gerth noemt als topervaring de creatieve workshops, die hij heeft gegeven. Vooral het trots zijn van de kinderen op het eindresultaat.

Robert Devilee
noemt het Handboek Digibord & Didactiek zijn topervaring. Voor volgend schooljaar noemt hij Lipdub als iets wat een hit kan gaan worden.

Een mooie lijst met ervaringen. Zelf voeg ik daar graag de discussies van de afgelopen maanden aan toe, die we via Twitter hebben gevoerd. Boeiend en leerzaam! We hopen, dat de vakantieperiode u naast de nodige rust ook de gelegenheid biedt om eens op ontdekking te gaan. Op zoek naar nieuwe middelen en mogelijkheden om te gebruiken binnen uw onderwijs. Kijk voor inspiratie ook eens tussen de links, die de afgelopen maanden in de discussies voorbij zijn gekomen: discussiedinsdag.yurls.net

Heeft u zelf nog een topervaring, die u wilt delen? Plaats hem als reactie op dit artikel.
#netwijs Discussie Dinsdag neemt nu een Twitter-vakantie. Op 3 augustus hopen we de draad weer op te pakken met nieuwe inspirerende discusies.
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen twaalf en twee op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten