dinsdag 2 augustus 2011

Leerkrachten en docenten hebben voorbeeldfunctie bij gebruik van Social Media

Het onderwerp vandaag op Discussie Dinsdag was “Leerkrachten en docenten hebben voorbeeldfunctie bij gebruik van Social Media”. In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

Er wordt vaak gesproken over jongeren, die alles wat los en vast zit maar delen via de Social Media. Velen zijn zich niet bewust van de consequenties, die dat kan hebben. En dus wordt er van scholen verwacht meer aandacht aan mediawijsheid te besteden.

Maar hoe staat het ervoor met de man of vrouw voor de klas? Wat melden zij allemaal via Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+. Hebben zij de zaakjes wél op orde als het gaat om privicy-instellingen bijvoorbeeld? Welk beeld zetten zij van zichzelf neer met hun uitlatingen, foto’s en filmpjes? Even surfen op het internet levert een wisselend beeld op.

De vraag is daarom: Hebben leerkrachten en docenten een voorbeeldfunctie als het gaat om het gebruik van sociale media? Tijdens de discussie werden verschillende zaken benoemd. Leerkrachten en docenten hebben altijd een voorbeeldfunctie, dus ook online. In het onderwijs moet je altijd nadenken wat je doet of zegt. Dat moet een levenshouding zijn. Dat heeft consequenties voor wat er wel en niet online geplaatst wordt, met wie dat wordt gedeeld en ook voor wie er toegelaten wordt tot het persoonlijke netwerk.
Hierbij werd wel opgemerkt, dat je niet per definitie een voorbeeld bent voor je leerlingen. Je kunt het willen zijn, maar het hangt ook van de leerlingen af of zij jou als voorbeeld willen zien. Daarvoor heb je een bepaalde relatie nodig met elkaar, waarbij sprake is van vertrouwen en openheid. Voorbeeld zijn dwing je in feite af door heel je doen en laten.
Ook werd opgemerkt, dat leerlingen echt wel inzien, dat een docent ook een mens is net als ieder ander en echt wel door dingen heen kijken.

Lang niet alle leerkrachten en docenten maken overigens gebruik van Social Media. Soms zelfs bewust niet. Tijdens de discussie kwam wel naar voren, dat je op z’n minst moet weten wat het is en waar het om draait. Je kunt je ogen niet voor het onderwerp sluiten. Dat je daarbij een keuze maakt om het zelf niet te gebruiken is een andere zaak. Het ontslaat je er niet van om je er in te verdiepen, hetzij via voorlichting, een workshop of een training. Net zo als dat overigens voor ouders geldt.

Maak je er wel actief gebruik van, dan zul je aan zelfkritiek moeten doen. Dat begint met bewustwording. Vervolgens met kennis van zaken, bijvoorbeeld wat betreft pricvicy-instellingen. Ook zul je keuzes moeten maken: Wat deel ik wel en niet openbaar? Accepteer ik leerlingen als ‘vriend' of ‘volger’? Maak je gebruik van een tweede account om school en privé te scheiden? Zijn alle opmerkingen, foto’s en filmpjes geschikt om te publiceren?

Mediawijsheid is dus niet alleen iets voor de leerling, maar ook noodzakelijk voor de leerkracht en de docent. Ook voor de school waar zij werken trouwens. Heeft de school beleid als het gaat om Social Media-gebruik met daarin aandacht voor de leerlingen én de leerkrachten of docenten? Wordt deze ook up-to-date gehouden?
Op dit punt kwam ook de rol van de directie aan de orde: Wat doet zij wanneer een leerkracht zich niet in deze materie wil verdiepen? Of als een docent in de openbaarheid zaken deelt, die discutabel zijn? Worden ze er op aangesproken? Of daarbij gekozen wordt voor het inzetten op motiveren van betreffende onderwijsgevende, het werken met persoonlijke ontwikkelingsplannen of voor andere maatregelen laten we over aan de deskundigheid van de directie.

Dat Social Media ook geweldige mogelijkheden en kansen bieden, bijvoorbeeld om samen aan projecten te werken en daarvan verslag te doen, hebben we al eens eerder besproken tijdens een discussie. Voor velen echter nog een onontgonnen gebied. Een mooie uitdaging voor het nieuwe schooljaar! En vergeet niet om zowel de positieve als de negatieve ervaringen met elkaar te delen!

Tot zover het uitgewerkte verslag van de discussie. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je nog enkele bijbehorende interessante aanvullende links, die genoemd werden tijdens de discussies. Heb je zelf nog aanvullende opmerkingen, ideeën of ervaringen? Reageer op dit blog!
Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven.

Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @BienBogaers , @pwrooij , @EdonTwitt , @SMARTBoardNL , @margreetpols , @djsjollema , @YvonneElzinga , @barthoekstra , @Schoolimpuls , @FransDroog , @Sjaboepaan

Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

4 opmerkingen:

  1. Heel goed stuk. De sociale media is niet meer weg te denken en hoort in deze tijd. Het is inderdaad zo dat de leerkracht/docent een voorbeeldfunctie heeft, ook digitaal. Helaas is onze ervaring dat veel leerkrachten/docenten zich hier niet van bewust zijn. Ook is het merendeel van het onderwijzend personeel onwetend als het over internet en de social media gaat. Dit is geen schande en heeft te maken met de snelheid van de ontwikkelingen digitaal. Helaas geeft dit bij sommige leerkrachten/docenten een onzekerheid waardoor zij dan al snel naar de ouders wijzen die met hetzelfde probleem zitten en waarvan 80% niet weten wat hun kroost op het internet en vooral de social media uitvoert, omdat ze niet bekend zijn met dit fenomeen. Dus mediawijsheid is zeker goed voor leerkrachten/docenten en ouders. Het is zelfs nodig om na een basiscursus dit bij te blijven werken ter bescherming en voor de veiligheid van de leerling, maar vooral van de docent/leekracht zelf, om zo de digitale generatiekloof te dichten.
    Dus de tips:
    Volg een cursus over digitaal gedrag en blijf bij.
    Blijf samenwerken met ouders, zeker als het over digitaalgedrag gaat.
    Maak vooral gebruik van de positieve kanten van de sociale media.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, leuk om te lezen al komt meedoen er niet meer zo van.. Dit is wel een relevante vraag! Ik denk dat veel docenten heel anders met sociale media als leerlingen en in die zin leerlingen ook niet naar docenten kijken als voorbeeld gedrag. Misschien een rol voor de komende jonge docenten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'hebben voorbeeldfunctie' moet zijn 'zouden een voorbeeldfunctie moeten hebben' Over het algemeen lopen de docenten ver achter bij de jongeren als het gaat om sociale media. Er is dan ook weinig sprake van 'goed voorbeeld' De jongeren moeten het meestal zelf maar uitzoeken buiten school. En daar mag, nee moet snel verandering in komen.
    Goed artikel dus die misschien niet alleen de discussie aanzwengelt maar ook tot handelen aanzet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Really informative blog.I am quite amazed by the information in this blog,keep up the good work.

    BeantwoordenVerwijderen