dinsdag 24 april 2012

Onderwijs met ICT volgens de taxonomie van Bloom

Het onderwerp vandaag op Discussie Dinsdag was “Onderwijs met ICT volgens de taxonomie van Bloom”.  In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

De Taxonomie van Bloom is voor velen in het onderwijs een bekend model. Het is een model waarin aangegeven wordt hoe leerstof zo effectief mogelijk eigen gemaakt, dan wel verwerkt kan worden. Het model is door anderen  inmiddels ook al herzien en toegespitst op de digitale wereld waarin wij leven. Zie hiervoor ook een wat oudere blogpost van Wilfred Rubens: De taxonomie van Bloom gedigitaliseerd.

Heel aardig is ook de koppeling die gemaakt is tussen dit model en de vele Web 2.0-toepassingen. Zie bijvoorbeeld 'Apps volgens de Taxonomie van Bloom'. Het maakt heel concreet, dat al deze tools niet over één kam zijn te scheren. Elke tool biedt weer andere mogelijkheden en heeft weer een ander doel. Daarmee heb je als leerkracht een schat aan mogelijkheden om leerlingen de leerstof zich eigen te laten maken, te verwerken en hun kennis te laten presenteren en delen met anderen.

Al snel in de discussie hierover werden ook andere modellen genoemd:
Zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer modellen te noemen. Al deze modellen zijn niet één op één met elkaar te vergelijken. Ze gaan elk uit van een heel andere benadering. Wat ze gemeen hebben is, dat het allemaal middelen zijn om gestructureerd na te denken over de manier waarop je onderwijs geeft op een zo effectief mogelijke manier. Ze bieden handvaten. Het ene model hoeft het andere daarbij ook helemaal niet uit te sluiten.

Ongeacht welk model of modellen je kiest, het is op zijn minst boeiend om je ICT-middelen daar eens aan te spiegelen. Welke middelen gebruik ik bij welk vak, bij welke activiteit, voor welke leerling en past dat bij fase in het leerproces waarin hij zich bevindt en bij zijn manier van leren? Maak je daar inderdaad keuzes in of gebruik je voor iedereen hetzelfde? Wat zijn daarbij je motieven? Werk je vanuit een bepaalde visie of een bepaald model of laat je je leiden door de uitgeverijen of je eigen intuïtie?

Rest de vraag: Is het überhaupt noodzakelijk om hier zo bewust mee om te gaan? We lezen graag jouw visie daarop als reactie op deze blogpost!

Was je niet in de gelegenheid om mee te doen met de discussie, maar heb je wel een standpunt hier over? Reageer dan op dit blog, via de LinkedIn-groep De toekomst voor onderwijs en ICT of via Facebook.

Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je alle tijdens de discussie genoemde linkjes en ook die van alle voorgaande discussies.

Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @Wiswijzer2 , @pietvsz , @compie67 , @dirkpaul , @djsjollema , @devlies

Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen