dinsdag 8 mei 2012

Klassenmanagement en ICT

Toen ik nog voor de klas stond, gebruikte ik het circuitmodel vaak om middelen in te zetten waar ik er niet zoveel van had. Zo beschikten we over een techniekkist waarmee kinderen stroomkringen konden maken, aan de slag konden gaan met magnetisme, etc. alleen had ik maar voldoende materiaal voor een groepje van  5 of 6 leerlingen. Hetzelfde gold voor de computer, daar had ik er maar 3 van in de groep...

Op woensdag 25 april heb ik een Netwijs workshop verzorgd  in de vorm van het circuitmodel bij een school in Hoek van Holland. Omdat ze graag aan de slag wilden met verschillende onderwerpen:
  1. Ambrasoft gedifferentieerder inzetten
  2. Kennismaken met tablets (Samsung Galaxy Tab 10.1 Android en Apple iPads)
  3. Digibordsoftware en leerlingsoftware van Malmberg en Thieme Meulenhoff
  4. Interactiever gebruik van het touchscreen
Bij het bedenken van de opdrachten heb ik ervoor gezorgd dat de leerdoelen per onderdeel duidelijk zijn geformuleerd en ik heb deze uitgewerkt op 1 A4. Ook heb ik ervoor gezorgd dat de opdrachten worden ondersteund met screencasts en/of filmpjes die op de server zijn geplaatst. 

Op deze manier konden de deelnemers een kort instructiefilmpje bekijken en daarna aan de slag gaan in hun eigen softwarepakket om de instellingen te doen. Dit werkte voor het onderdeel Ambrasoft erg goed (ook waren er extra opdrachten voor leerkrachten die Ambrasoft al gedifferentieerd inzetten)

Voor de iPads en Samsung Galaxy's heb ik de leerkrachten gericht aan het werk gezet met een aantal educatieve Apps en wilden we hen de verschillen in tablets laten ervaren en het verschil tussen 'open en gesloten' Apps en uiteraard hoe je deze in de dagelijkse lespraktijk zou inzetten. Ze gingen o.a. aan de slag met Maps van Google, WRTS, Tafeltrainer van Zwijsen.

De uitgevers Malmberg en Thieme Meulenhoff waren op school al langs geweest voor een presentatie en vandaag hebben de deelnemers nader kennis gemaakt met de digitale leeromgeving van beide pakketten en de digibordsoftware.

Door een aantal inspirerende voorbeelden te bekijken en te delen hebben de deelnemers per groep een mini presentatie gemaakt over een projectidee die zij gaan uitvoeren met de eigen groep. Een van de ideeën is de kleuters foto's laten maken voor op de digitale lettermuur van woorden die beginnen met de letter b, en een landenproject waarbij niet alleen gebruik wordt gemaakt van het touchscreen, maar ook van de digitale camera, de digitale microscoop en internet applicaties zoals google maps.

Kortom een geslaagde workshop!

Heeft u ook interesse in deze workshop? Op onze website vindt u uitgebreide informatie over onze mogelijkheden. Of neem vrijblijvend contact op voor vragen, advies, ondersteuning, aanschaf of een inspirerende workshop om alvast op verkenning te gaan: Bel 0348 - 44 69 63 of maakt gebruik van het contactformulier. Een van onze onderwijsadviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met u op.

1 opmerking:

  1. Dag Izoe,

    Deze workshop is met name bedoeld voor schoolteams. We geven hem dan uiteraard op de schoollocatie. Neem vrijblijvend contact op met www.stationtostation.nl 0348-446963 voor meer informatie.

    Hartelijke groet, Henk Heurter

    BeantwoordenVerwijderen