maandag 2 juli 2012

Groepsversterking door Social Media gebruik

Op maandagochtend 2 juli 2012 waren we te gast bij het AOC De Groene Welle in Zwolle om een inspiratiesessie Social Media en Web 2.0 toepassingen te verzorgen.

Een goed begin...
Voorafgaand aan de bijeenkomst hebben we bij de leerkrachten een Quickscan uitgezet om te inventariseren wat ze al weten over Social Media, wat ze zoal privé gebruiken en wat ze al inzetten in de groep en wat ze zeker wilden leren tijdens deze bijeenkomst.  Een goede intake is het halve werk...

#DGWNetwijs
We zijn begonnen met Twitter, waarbij we ook direct praktisch een hashtag (#DGWNetwijs) in het leven hebben geroepen waar de deelnemers gebruik van konden maken.  Allereerst inspirerende voorbeelden over hoe je Twitter op school en in de klas kan gebruiken. De vragen en opmerkingen van de deelnemers tijdens dit onderdeel  verschenen in een tweetwall.


Profileren van je school en jezelf
Daarna hebben de docenten een LinkedIn account aangemaakt als ze deze nog niet hadden en zijn ze lid geworden van een aantal groepen, die betrekking hebben op hun vakgebied: "Wildlife", "Dierenverzorging", etc. Een mooie plek waar je als professionals kennis kunt delen. Voor de studenten en leerlingen zou dit in het laatste schooljaar een mooie opdracht zijn om zichzelf digitaal te presenteren en zichzelf te profileren om een baan te vinden in de branche waar ze graag werkzaam willen zijn.

Web 2.0 toepassingen
Door onze wervelende en inspirerende Prezi presentatie door Web 2.0 toepassingen werden veel leerkrachten geënthousiasmeerd en werd er druk mee geschreven. Van Slideshare tot Qik.com.

Groepsversterking door Social Media gebruik
Uit de Quickscan bleek dat heel wat docenten al wel privé veel met Facebook deden, maar (nog) niet met  de leerlingen. Toch was er één docent die Facebook al heel goed inzette met haar groep.

Aan het eind van het schooljaar schrijven de leerlingen een ondernemingsplan en geven hierover ook een presentatie. Doordat de studenten in deze periode ook op stage zijn, is het lastiger om met elkaar te communiceren. De docent kreeg veel dezelfde vragen via de mail van de leerlingen. Om dit te ondervangen heeft ze een groep aangemaakt op Facebook, waarvan alle leerlingen lid zijn geworden (privé gegevens kunnen prima worden afgeschermd, hierop zijn we tijdens de bijeenkomst uitgebreid ingegaan). In deze groep konden ze vragen kwijt over het ondernemingsplan. Ze hielpen elkaar. Er werden 'polls' gehouden om te stemmen over bepaalde onderwerpen. Hierdoor heeft de docent veel minder 'dezelfde' vragen gekregen en leefden de leerlingen echt met elkaars plannen mee. De meeste leerlingen hadden al een Facebook account en hierdoor was het dus ook erg laagdrempelig voor hen om te gebruiken. Ook heeft ze een aantal data en tijden doorgegeven waarop "Facebook spreekuur' werd georganiseerd. De hele groep was dan tegelijkertijd online, zodat LIVE gereageerd en gechat kon worden.


Tijdens perioden waarin de contactmomenten met de groep minder zijn (tijdens stages), kan Social Media uitkomst bieden en het contact met de groep versterken.


Hoe nu verder?
Dit was een eerste stap: inspireren, informeren en verkennen. Na de zomervakantie komt er een vervolg. 


Wilt u ook meer doen met Social Media in uw onderwijs? Neem vrijblijvend contact met ons op... We helpen u graag op weg! Tel. 0348 - 44 69 63 of via onze website.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten