donderdag 28 juni 2012

Inspiratieboek Sociale Media op de basisschool

“Een moeder nam contact met me op voor tips. Ze had gehoord wat we deden met iPods in groep 4 en was daar enthousiast over. Ze vertelde dat haar zoon autisme had. Hij was gefascineerd door computers e.d. Ze zocht naar mogelijkheden om daar gebruik van te maken. Ik ben vanuit de interesses van haar zoon, o.a. muziek, gaan zoeken naar leuke apps die ze voor hem zou kunnen gebruiken. Zo vond ik bijvoorbeeld een app om zelf muziek mee te maken.  Later hoorde ik van zijn moeder dat haar zoon er enorm veel plezier in had. Het stimuleerde hem enorm en hij begon zelfs voorzichtig te praten! Iets wat hij nog niet eerder gedaan had! Dát is precies waar je het allemaal voordoet!”

Een stukje uit het enthousiaste verhaal van Gerko Warner, adjunct-directeur en leerkracht op PCBS De Es in Hellendoorn, tijdens de presentatie van het nieuwe boek van Mijn Kind Online: Sociale Media op de basisschool – de leerkracht maakt het verschil. In het boek staan verhalen van leerkrachten die op de één of andere manier gebruik maken van Sociale Media in hun lessen, voor communicatie met ouders of voor kennisdeling. Heel praktisch vertellen ze hoe ze het aanpakken en vooral ook wat het oplevert. In totaal 21 enthousiaste en laagdrempelige voorbeelden om andere ook leerkrachten enthousiast te maken en op weg te helpen.

Daarnaast bevat het prachtig vormgegeven boek een stappenplan om scholen op weg te helpen om zelf ook aan de slag te gaan met Sociale Media in het onderwijs. Ook bevat het boek een poster met een aantal leuke tools om uit te proberen. Met recht staat er ‘Inspiratieboek’ op de voorkant van het boek! Een boek dat thuis hoort in elke personeelskamer!

Het boek is te bestellen via de website van Mijn Kind Online. Dank zij de steun van KPN Onderwijs is het boek ook gratis te downloaden. Een aanrader voor iedere leerkracht die aan de slag wil met de vele mogelijkheden van Sociale Media en een uitdagende leeromgeving wil creëren.

Heb je zelf ook ervaring met het gebruik van Social Media in de klas? Misschien naar aanleiding van het boek? Deel je ervaringen met andere leerkrachten door je verhaal als reactie op deze blog te plaatsen!

Heb je interesse in een insiprerende workshop waarin je met collega's concreet aan de slag gaat? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

dinsdag 26 juni 2012

Scholen pas op met foto's! Terecht of bangmakerij?

Het onderwerp gisteren op #netwijs Discussie Dinsdag was “Scholen pas op met foto's! Terecht of bangmakerij?”.  In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

Deze week stond er een artikel in Trouw met als titel ‘Denk goed na voor je een 'even' een foto op internet plaatst’. Het ging over het toenemende gebruik van fotoherkenningssoftware. Het zal niet zo lang meer duren wanneer ook grote partijen als Google en Facebook deze software ook ter beschikking zal hebben en actief zal gebruiken. Uiteraard om het voor ons als gebruiker nóg handiger te maken!

Op het internet is steeds meer data te vinden over ons. Deels zijn we daar zelf verantwoordelijk voor door alles wat we op onze profielpagina’s zetten bij bijvoorbeeld de sociale media. Door de gezichtsherkenningssoftware kan de foto op onze profielpagina gematched worden met foto’s op een andere site. Dat kunnen ook foto’s zijn, die we niet zelf hebben gepubliceerd, bijvoorbeeld een foto op straat waar jij per ongeluk ook op staat. Zo is dus vast te stellen, dat jij daar was op dat moment en via je profielpagina is ook meteen je naam e.d. bekend.

De vraag is of je hier als school iets mee moet? Kun je nog met een gerust hart een fotoalbum op je schoolwebsite plaatsen met rijen foto’s van alle activiteiten die je met de leerlingen onderneemt? Of zet je de foto’s op het intranet of deel je ze via een andere weg met ouders? Openbare foto’s op de schoolwebsite kunnen door de gezichtsherkenningssoftware gekoppeld worden aan bijvoorbeeld de hyvespagina van de leerling. Door gegevens te koppelen is dus vrij eenvoudig de nodige informatie van een kind op een rijtje te zetten.

Het onderwerp riep echter weinig reacties op. Het lijkt dus houdt de gemoederen niet echt bezig te houden. Degenen die wel reageerden waren ietwat verdeeld. Aan de ene kant werd aangegeven dat dat nu eenmaal de realiteit van nu is. Er staat nu eenmaal van alles over ons op het internet en daar doe je weinig aan. Kijk vooral naar de kansen en mogelijkheden die het internet biedt. Alles dichttimmeren kan echt niet meer in deze tijd.

Aan de andere kant werd ook aangegeven, dat je als school alert moet zijn. Wees zorgvuldig in welke foto’s je plaatst en vraag ouders om toestemming. Een ander geeft aan: “Gezichtsherkenning op Social Media kan een groot probleem worden. Kwaadwillenden kunnen met te veel gemak een slachtoffer kiezen.” Wat in elk geval belangrijk is om de kinderen een stukje mediaopvoeding te geven: Wees zuinig met informatie op je profiel. Zet niet zomaar allemaal foto’s op je profiel.

Ondanks de kanttekeningen was de teneur, dat het zo’n vaart niet zal lopen allemaal. “Laten we nu eens gewoon blijven en niet alles steeds opblazen. Achteraf valt het steeds mee.” Aan de andere kant de opmerking van een andere deelnemer: “Misschien krijgt Google toch gelijk met hun stelling: Als je niet wilt dat iedereen het ziet had je het niet online moeten zetten.” De vraag is in hoeverre je daar echter zelf de zeggenschap over hebt.

Hoe dan ook: Het belang van aandacht voor mediawijsheid op school en thuis is evident. Aan elke school en ouder de verantwoordelijkheid om dat goed op te pakken en zelf eveneens zorgvuldig om te gaan met foto’s of andere informatie.

Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je alle tijdens de discussie genoemde linkjes en ook die van alle voorgaande discussies.

Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @compie67 , @pietvsz , @TWierstra , @michelboer , @serverloos , @Eduadvies

Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 20.00 uur en 21.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

Diploma uitreiking Netwijs Opleiding RVKO

Op 25 juni 2012 hebben weer 9 deelnemers van de RVKO hun Post HBO diploma "Netwijs Opleiding ICT coördinator in het onderwijs" in ontvangst mogen nemen.

Tijdens het spelen van het "Vier in balans spel" werden weer veel ICT ervaringen uitgewisseld. Dit spel is door ons ontwikkeld om kennis met elkaar te delen aan het eind van de opleiding. Er zijn vragen geformuleerd rondom Visie en beleid, Opleidingen en trainingen, Digitaal lesmateriaal en Techniek.

Hieronder een aantal uitspraken van deelnemers wat de opleiding heeft opgeleverd voor de school:
  • Van school zonder visie en beleid op ICT-gebied, naar school waar overal computers en digitale  schoolborden ingezet worden met enthousiaste leerkrachten die ervoor gaan!
  • "Veilig geleerd, niets geblokkeerd"
  • In twee jaar tijd van computer als mooi stukje decoratie tot puzzelstukjes op de juiste plek en handvatten om met programma’s aan het werk te gaan als aanvulling op het dagelijkse onderwijs.
  • ICT in het onderwijs zorgt ervoor dat kinderen individueel op hun eigen niveau kunnen werken en dat de lessen, d.m.v. het digibord interactiever worden en visueel ondersteund kunnen worden.
  • Groep 8 in 'the cloud' en de kleuters in 'de wolken' ..........met het digitale schoolbord.
We kunnen terugkijken op weer een geslaagd studiejaar! 

Ook interesse in onze opleidingen voor iCoach of ICT coördinator? Kijk op onze website voor meer informatie.Nu extra voordelig aanmelden met onze zomeraanbieding!


maandag 25 juni 2012

Beter lesgeven...

Momenteel ben ik het boek: Teach Like a Champion a Champion (door: Doug Lemov) aan het lezen. Het gaat in dit boek om 49 technieken om beter les te geven.

Toen ik de eerste hoofdstukken had gelezen, bedacht ik me allerlei ICT toepassingen die perfect aansluiten bij deze technieken.

Hieronder de eerste 5 technieken,  in vrije vertaling, met eigen voorbeelden en aanvullingen. Vul gerust aan.


Techniek 1: Iedereen doet mee! 
Als een leerling een antwoord geeft als: "Ik weet het niet", zou je de neiging kunnen hebben om naar een andere leerling door te gaan die het juiste antwoord wel weet te geven om vervolgens niet terug te keren naar de leerling die het antwoord: "Ik weet het niet"  gaf. Op deze manier is de eerste leerling afgehaakt. Belangrijk is deze leerling opnieuw te activeren en het antwoord te laten herhalen in zijn volledige context, zodat iedereen meedoet.

Stemkastjes
Door het gebruik van stemkastjes moet iedereen meedoen en kun je als leerkracht direct zien welke leerlingen nog geen antwoord hebben gegeven. 

Techniek 2: goed is goed en fout is fout en niet 'bijna goed' …
Als een leerling het antwoord op een vraag formuleert en het is nog niet helemaal juist, ben je geneigd om als positief ingestelde leerkracht te zeggen: "Bijna goed" of je vult het juiste antwoord zelf aan. Beter is om door te vragen totdat de leerling het juiste antwoord zelf geeft.

Digibordsoftware
Door gebruik te maken van vragen en antwoorden op het digibord met de juiste antwoorden exact geformuleerd, maar die zijn afgedekt kun je voorkomen dat de bijna goed situatie ontstaat. Ga je nog een stap verder en gebruik je bijvoorbeeld speciale tools van digibordsoftware die alleen maar het juiste antwoord accepteren is deze techniek snel toe te passen zoals bijvoorbeeld de Activity Toolkit van Smart.

Techniek 3: Oprekken en toepassen
Als een leerling het juiste antwoord geeft, laat de leerling dan uitleggen hoe de leerling tot het juiste antwoord is gekomen. Vraag door, zodat 'het goede antwoord'  ook in andere situaties toegepast kan worden.

ICT voorbeeld met digibord
Leerkracht: Kun je een zin maken met het woord: boei?
Leerling: Daar ligt een boei
Leerkracht: Kun je nog een woord toevoegen, zodat we nog beter weten wat een boei is en waar we die tegen kunnen komen?
Leerling: Daar ligt een boei in het water.
Leerkracht: Dat zegt inderdaad al meer over een boei, kun je nog iets meer over de boei vertellen in de zin en nog wat bijvoegelijke naamwoorden toevoegen die iets meer zeggen over de boei?
Leerling: Daar ligt een oranje wit gestreepte boei in het water.
Leerkracht: Goed gedaan! Nu weten we wat een boei is, kun je die nog opzoeken op internet en invoegen bij je zin?
Leerling: Gaat naar het digibord en zoekt op Google naar het woord: boei 

Techniek 4: Opmaak, stijl en interpunctie doen ertoe!
Natuurlijk verbeter je als leerkracht verkeerde werkwoord vervoegingen, probeer je leerlingen dialect af te leren, zodat leerlingen goed Nederlands leren gebruiken.

Als een leerling een antwoord geeft met daarin grammaticaal onjuist taalgebruik, dan geef je eerst aan dat er 'iets aan de hand is met deze zin'.

Voorbeeld: Hij loopte langs de bakker. Herhaal de zin: Hij loopte langs de bakker?
Als de leerling niet direct doorheeft dat er iets mis is met deze werkwoord vervoeging begin je de zin met de verbetering en laat je de leerling de zin in zijn geheel juist afmaken:
Hij liep …

Digibord: Spelling controle of handschriftherkenning
Als leerlingen het antwoord op het digibord schrijven of typen, komt er vanzelf een rode streep te staan onder woorden die niet goed zijn getypt. Woorden die niet goed zijn geschreven worden ook niet juist omgezet van handschrift naar tekst.

Techniek 5: Pimp je les, niets is saai!
Alle lessen zijn interessant! Leerlingen merken aan de leerkracht als je ergens niet achter staat. Door uitspraken te doen als: "Deze begrijpend lees les is eigenlijk saai, maar we moeten deze les nu eenmaal doen.",  krijg je een zelf vervullende profetie en wordt de les ondanks alles wat je erna nog gaat vertellen ervaren als saai.

Als leerboeken eigenlijk aan vervanging toe zijn, maar er nog geen budget voor is, kun je als leerkracht ervaren dat je niet volledig staat achter deze materialen en dus alles uit de kast moet halen om de les interessanter en aantrekkelijker te maken voor de leerlingen.

Pimp je les! Maak de les leuk en interactief met je digibord!
Maak gebruik van digitale bronnen of lessen in je digibordsoftware voor juist die vakgebieden waarbij het doel van de les niet voldoende meer uit de verf komt door gebruik te maken van 'de verouderde methode'. Zoek de doelen van de les op en maak je eigen les of ga op zoek naar een les van een collega dit dit onderwerp al heeft uitgewerkt in een Powerpoint of digbordsoftware.

Misschien post ik of één van mijn collega's de volgende 5, of ... als er nog meer bloglezers zijn, wie wil de volgende 5 voor zijn rekening nemen?

woensdag 20 juni 2012

Scholen winnen aan kwaliteit door digitale huiswerk- en leerlingbegeleiding


Het onderwerp gisteren op #netwijs Discussie Dinsdag was “Scholen winnen aan kwaliteit door digitale huiswerk- en leerlingbegeleiding”.  In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

Docenten geven geregeld aan, dat de begeleiding van leerlingen onder druk staat door alle veranderingen en bezuinigingen. Meer doen in minder tijd. Sommige leerlingen zouden eigenlijk meer begeleiding nodig hebben, maar tijdens de contacturen is daar eigenlijk de gelegenheid niet voor. Zou de inzet van digitale middelen mogelijkheden bieden om de pijn enigszins te verlichten? Zou je daarmee wellicht ook meteen een kwaliteitsslag kunnen maken door een deel van de begeleiding digitaal te laten plaatsvinden? Bijvoorbeeld een digitaal spreekuur, tussentijdse feedback op bepaalde opdrachten of samen brainstormen zodat de leerlingen weer verder kunnen. Zou je dan de contacturen op school vervolgens ook anders in kunnen richten?

Enkele discussiedeelnemers hebben al enige ervaring met digitale vormen van begeleiding. Er werden verschillende mogelijkheden genoemd om in te zetten:
  • De ELO (Elektronische Leer Omgeving) van de school waarin je materialen kunt klaarzetten, kunt plannen, feedback kunt geven en kunt samenwerken.Een Facebook-groep om met de klas, of een deel daarvan, te brainstormen, vragen over huiswerk kunnen bespreken, etc.
  • Korte tips en aanwijzingen geven via Twitter
  • Begeleiding op afstand tijdens stage via Skype
  • Huiswerkbegeleiding via een forum
  • Tussentijds ouders op de hoogte houden van bepaalde ontwikkelingen, bijvoorbeeld via de mail, i.p.v. wachten tot de spreekavond.
  • Google Docs om samen documenten te delen of als klassikaal schrift.
  • Edmodo – een gratis te gebruiken omgeving vergelijkbaar met een ELO
  • VAL-concept (Virtual Action Learning) – gericht op samenwerken en samen construeren
Daarnaast werden verschillende aandachtspunten en ervaringen genoemd, die goed zijn om te overdenken, wanneer je met digitale begeleiding aan de slag zou willen:
  • Het versterkt de relatie met je leerlingen. Maar dan moet die relatie er al wel zijn! Het is aanvullend en heeft daardoor ook meer effect.
  • De bevlogenheid van een docent speelt een belangrijke factor.
  • Digitale bereikbaarheid werkt drempelverlagend.
  • Leerlingen die normaal gesproken niet echt wat met elkaar hebben of elkaar niet direct opzoeken, staan digitaal wel voor elkaar klaar.
  • In veel gevallen zoeken leerlingen elkaar nu al op via de sociale media, wanneer ze vragen hebben over huiswerk e.d. Spontaan gebeurt er dus al het een en ander. Bespreek dus goed met de leerlingen wat jij daar aan toe zou kunnen voegen. Maak met leerlingen zelf bespreekbaar wat zij handig zouden vinden en waar zij behoefte aan hebben. Ga niet voor hén denken, maar denk samen.
  • Maak bespreekbaar met leerlingen wat ‘elkaar helpen’ betekent. Elkaar de antwoorden doorspelen lijkt handig, maar levert je uiteindelijk niets op.
  • Als leerlingen elkaar dingen uitleggen, is dat meteen voor hen zelf ook weer een leermoment en voor jou als docent geeft het inzicht in de vraag of ze de leerstof begrepen hebben of niet.
  • Niet elke begeleiding is geschikt om digitaal te doen. Persoonlijke zaken, slecht-nieuws-gesprekken of andere gevoelige onderwerpen kunnen beter face-to-face besproken worden.
  • Mailtjes of berichten kunnen door de lezer anders opgevat worden dan jij hebt bedoeld. Dat kun je dan niet altijd direct rechtzetten. Als leerkracht/docent moet je hier allert op zijn.
  • De leeftijd van de leerlingen is van invloed op wat je kunt inzetten, wat het oplevert en op de hoeveelheid begeleiding die het van jou zelf vraagt. Welke verantwoordelijkheden kun je bij je leerlingen neerleggen? Hoe gaan zij daar mee om? Zijn ze zelfstandig genoeg?
  • Digitale begeleiding moet niet gericht zijn op controle van leerlingen, maar op hulp geven!
  • Om het behapbaar te houden voor jezelf is het handig niet allerlei platforms naast elkaar te gebruiken. Hou het overzichtelijk voor jezelf en je leerlingen. Anders neemt de werkdruk juist toe in plaats van dat het je wat oplevert. Het is geen doel op zich, maar een middel!
  • Mondeling feedback geven is vaak sneller, maar wel korter en niet terug te lezen. Digitale feedback kost meer tijd, maar kan vaak wat uitgebreider en is ook achteraf nog eens terug te lezen.
Een belangrijke nuancering tot slot van één van de discussiedeelnemers: hét toverwoord is ‘effectiviteit’ (= de goede dingen doen). Dat is wat anders dan ‘efficiency’ (= de dingen goed doen,ook de verkeerde). Aan de docent de uitdaging om daar een goede balans in te vinden.

Tot zover de discussie. Was je niet in de gelegenheid om mee te doen met de discussie, maar heb je wel een standpunt hier over? Reageer dan op dit blog, via de LinkedIn-groep De toekomst voor onderwijs en ICT of via Facebook.

Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je alle tijdens de discussie genoemde linkjes en ook die van alle voorgaande discussies.

Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @Wiswijzer2 , @karinwinters , @JelvanRijn , @jong_leren , @rgijsbrechts , @cognosceleonem , @Sjaboepaan , @michelboer , @BartholomeusLB , @gerarddummer , @ToussaintLemeer

Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 20.00 uur en 21.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

dinsdag 19 juni 2012

Gevaren van social media


Toen ik de kop van het artikel op de website van Computer Idee las, dacht ik: Dat weet ik wel. Maar al lezend begreep ik dat het over heel andere gevaren gaat: gevaren die we al jaren kennen, maar nu ook al doorgedrongen zijn tot social websites zoals Facebook, maar ook Google+, Linkedin en andere sites. Ik heb ooit op uitnodiging van een familielid het spelletjes CastleVille op Facebook gespeeld, maar toen ik even bezig was en om verder te komen ook weer anderen moest uitnodigen om mee te spelen, ben ik afgehaakt. Ik heb geen zin om anderen daartoe aan te moedigen, om er zelf "beter" van te worden.Trouwens, je kunt er niet alleen "beter" van worden, het kan je ook nog geld kosten, want om heel ver te komen moet je blijkbaar ook dingen kopen.
En laatst zag ik in m'n tijdlijn een filmpje dat een van mijn vrienden had bekeken, maar toen ik het ook wilde zien, zag ik dat ik toestemming moest geven om het op m'n eigen tijdlijn te zetten. Daar werd ik wantrouwig van en heb dus meteen weggeklikt. Stel je voor: Straks staat er op m'n tijdlijn een heel erg fout filmpje zonder dat ik vooraf weet wat ik ga bekijken. En ik heb wel een reputatie hoog te houden, toch?
Gelukkig doe ik op Linkedin alleen mee aan serieuze discussies over onderwijs met ICT en kom ik dat soort onzin niet tegen, maar het is een belangrijk aandachtspunt: ook op Social websites ben je niet veilig als je niet goed weet wat je achter een klik te wachten kan staan.
De in het artikel genoemde gevaren (worms, phishing, trojans, datalekken, url-verkorters) zijn heel reëel, en vooral kinderen (maar zij niet alleen!) moeten er voor gewaarschuwd worden om alert te kunnen zijn op deze mogelijke gevaren.
Maar dat bereiken we niet door te verbieden, of alleen maar het waarschuwende vingertje te heffen. Goede voorlichting is veel belangrijker. Deze sites zijn namelijk niet meer weg te denken uit het leven van veel kinderen. Maar ze zijn wel heel vaardig in het gebruik ervan, en aan de andere kant soms zo goedgelovig en naïef!

Wilt u op school meer weten over het gebruik van Social Media? Op onze website vindt u uitgebreide informatie over onze mogelijkheden. Of neem vrijblijvend contact op voor vragen, advies, ondersteuning, aanschaf of een inspirerende workshop om alvast op verkenning te gaan: Bel 0348 - 44 69 63 of maakt gebruik van het contactformulier. Een van onze onderwijsadviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met u op.

woensdag 13 juni 2012

Kinderen en mobielgebruik - Welke manieren brengen wij ze bij?


Het onderwerp gisteren op #netwijs Discussie Dinsdag was “Kinderen en mobielgebruik - Welke manieren brengen wij ze bij?”.  In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

Kinderen lopen op steeds jongere leeftijd met een mobieltje in hun zak. Handig om mee te communiceren, muziek te luisteren, games op te doen, etc. Maar hoe ga je eigenlijk met een mobieltje om? Zijn er bepaalde gedragsregels, die we de kinderen meegeven als het gaat om het gebruik van het mobieltje? Is dat een verantwoordelijk van de ouders of ook van school? Wat zijn de ‘do’s en dont’s’?

Het gebruik van de mobieltjes is niet meer weg te denken. Zeker met de smartphone hebben we een apparaat op zak met ongekende mogelijkheden. Dat biedt kansen, ook voor het onderwijs! Tijdens eerdere discussies hebben we die mogelijkheden al eens onder de loep genomen. Toch zijn de meningen er binnen het onderwijs nog ernstig over verdeeld. De ene school verbiedt mobieltjes rigoureus, de andere staat het alleen toe in pauzes en weer een andere staat het onder voorwaarden ook tijdens de les toe. In dat laatste geval dan vaak alleen wanneer het gericht is op het uitvoeren van de lesopdrachten.

Daarbij ontstaat er een zeker schemergebied. Want hoe controleer je of de leerling inderdaad met zijn opdrachten bezig is en niet stiekem ook even zijn Facebook checkt of even via WhatsApp een berichtje beantwoordt. Voor de één is dit reden om het dus tijdens de les niet toe te staan. Een ander geeft aan dat dit een vertrouwenskwestie is. Je moet je leerlingen serieus nemen en hen vertrouwen schenken. Daarmee bereik je het meest. En wanneer ze dat vertrouwen beschamen, dan heb je wat om over te praten. Maak het dan bespreekbaar en maak vervolgens samen afspraken om weer verder te kunnen.

Daarmee komen we weer terug bij de vraag: Hoe ga je nu op een gezonde manier met je mobieltje om? Wat doe je wel en wat niet? Wanneer wel en wanneer niet? En waarom? Een irritatie die bij verschillende discussie-deelnemers naar voren komt, is gericht op mensen die aldoor op hun telefoon kijken terwijl je met ze in gesprek bent. Het gevoel, dat ze met hun aandacht bij andere zaken zitten en niet bij jou. Dit zelfde punt komt in verschillende onderzoeken als grootste irritatie naar voren.

Het gaat hier om de sociale omgang. Als je met iemand in gesprek bent, toon je belangstelling, heb je een goede luisterhouding. Dat is ook een kwestie van respect voor je gesprekspartner. Op zulke momenten dus even de telefoon uit, op stil of op de trilstand. Alhoewel, als je een telefoon voelt trillen of je hoort het geluid van een notificatie , dan ben je toch al weer even afgeleid en ben je in gedachten toch al snel bezig met de vraag wie of wat dat geweest zou kunnen zijn. Keuzes maken dus! Bewust even uit zetten.

Maar hoe leer je dat? Stel je dat als opvoeders als regel? Onder het eten en als er visite is geen telefoon aan? Tijdens de les de mobieltjes uit? Of laat je het gewoon gebeuren en maak je het bespreekbaar op een moment dat het zich voordoet? Zo van: “Kan die telefoon ook even uit, want ik heb het gevoel, dat je niet echt naar me luistert als ik wat vertel! Ik zie, dat je aldoor afgeleid bent.” Je irritatie benoemen; zeggen wat het met je doet. Dat is wellicht het meest leerzaam.

Waarom zou je eigenlijk aldoor bereikbaar moeten zijn? Interessant om eens met elkaar in de klas of met je eigen kinderen bespreekbaar te maken. Belangrijk daarbij is ook je eigen voorbeeldgedrag. Hoe ga je er zelf mee om als ouder of als leerkracht? Als de vaste telefoon rinkelt tijdens het eten, neem je die dan wél op? Als een collega tijdens je les binnen komt stappen, accepteer je dat dan wél? Voorbeeldgedrag gaat dus verder dan alleen specifiek rond het omgaan met een telefoon. Wanneer ben je bereikbaar voor anderen en wanneer niet? Kun je ook zonder? Daarin moet je keuzes leren maken. Goede voorbeelden zijn daarbij helpend, meer dan het opgeheven vingertje.

Voorbeeldgedrag kan overigens ook betrekking hebben op het efficiënt gebruik maken van de mogelijkheden van telefoon. Als je je leerlingen laat zien hoe jij met een bepaalde app snel aan bepaalde informatie komt, zaken opslaat of deelt met anderen, dan steken zij daar weer wat van op voor zichzelf. Laat dus vooral de meerwaarde zien die het voor jou heeft en welke keuzes je ook daarin weer maakt.
Een ander punt dat werd aangestipt was de financiële kant van het mobielgebruik. Hoe houd je de kosten binnen de perken en voorkom je verrassingen? Een mooi onderwerp om met kinderen te bespreken en ook hun eigen ideeën over te horen. Soms hebben ze zelf hele creatieve oplossingen!

Ook het punt van elkaar pingen of sms’en terwijl je elkaar net nog hebt gezien of zo weer gaat zien, wordt als irritatiepuntje genoemd. Zeg het dan gewoon tegen elkaar! Daarbij: tekstberichten komen eerder verkeerd over dan wanneer je iets rechtstreeks tegen iemand zegt. Je kunt het gemakkelijker verkeerd opvatten en vaak durven ze via tekstberichten meer te zeggen dan rechtstreeks in iemands gezicht. Goed om je daar bewust van te zijn!

Een ideetje voor in de klas: Doe eens op het digibord de test op Mobielemanieren.nl en bespreek de uitkomsten gezamenlijk. Mooie ingang voor een gesprek!

Er blijven nog genoeg vragen over. Maak je filmpjes van medeleerlingen? En wat doe je daar vervolgens mee? Wat doe je met foto’s? Verwijder je die als iemand op de foto je daar om vraagt? Kortom: Kinderen en mobielgebruik - Welke manieren brengen wij ze bij?

Tot zover de discussie. Was je niet in de gelegenheid om mee te doen met de discussie, maar heb je wel een standpunt hier over? Reageer dan op dit blog, via de LinkedIn-groep De toekomst voor onderwijs en ICT of via Facebook.

Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je alle tijdens de discussie genoemde linkjes en ook die van alle voorgaande discussies.

Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @anthonyvdzande , @mavogrotius , @cognosceleonem , @Sjaboepaan , @karinwinters , @JelvanRijn , @JaapSoft , @RJoch , @HvanSchie , @KiindNL , @tijshuisman , @aukjederuijter , @ToussaintLemeer , @Hster

Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 20.00 uur en 21.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

dinsdag 12 juni 2012

Het Mooiste Contact Fonds

Sinds Station to Station onderdeel is van KPN, mogen ook wij meedoen met het Mooiste Contact fonds: dit initiatief richt zich op het stimuleren van sociaal contact. Zo maken ze het mogelijk om langdurig zieke kinderen via video toch mee te laten doen met de klas op school.
Ik heb me opgegeven voor Sociaal op Stap. Dit is een project waarbij kinderen met behulp van een speciale app die ze ook zelf kunnen aanpassen, leren om te gaan met sociale situaties.
Op een vrijdagmorgen melden mijn collega Bram Aerns (die in zijn vorige baan bij het CED betrokken is geweest bij de ontwikkeling van Sociaal op Stap)  ons op Auris Taalplein, een school voor leerlingen met ernstige taal- spraakstoornissen en communicatieve problemen in Gouda. We zijn in twee groepen van elk zo'n 12 vrijwilligers, die samen met de kinderen van de bovenbouw kennis gaan maken met de app.
Eerst maken we als vrijwilligers kort kennis met elkaar. Ik verbaas met erover dat verschillende van hen Station to Station blijken te kennen!
Daarna krijgen we een korte uitleg over het Mooiste Contact Fonds, en verdiepen we ons onder leiding van Sylvia Hasper van het Landelijk Netwerk Autisme in de ins en outs van autisme. We bekijken als illustratie van een stappenplan een prachtig stukje uit The Big Bang theory: The friendship Algorithm. Ietwat overdreven, maar het geeft in essentie wel aan hoe belangrijk een stap-voor-stapmethode voor deze kinderen is.

Na de heerlijke lunch, waar we kennismaken met de kinderen die we gaan begeleiden, gaan we naar boven om de tablets in te richten. Dat blijkt het lastigste deel van de dag te zijn. Zorgvuldig moeten de tablets worden aangemeld en ook een inlog voor Sociaal op stap gemaakt worden. Alles is al keurig voor ons op papier voorbereid, zodat we er snel doorheen kunnen.
Dan gaan we met de tablets naar het lokaal waar de kinderen op ons wachten. Zo'n mooi cadeautje krijgen ze toch niet vaak! Hoewel... de tablets zijn het eigendom van de school en voorlopig zullen ze alleen op school gebruikt worden. De leerkrachten en de kinderen gaan ook een pilot-traject in, want eigenlijk zijn leerlingen van het voortgezet onderwijs de primaire doelgroep. Het valt me op dat de kinderen geconcentreerd aan de slag gaan. We gebruiken een duidelijke handleiding, maar soms zitten wij nog te bladeren als de kinderen al een foto of een geluidsfragment hebben toegevoegd.
Het is ook maar een eerste kennismaking. Tijdens de lessen zullen de kinderen praktisch met stappenplannen aan de slag gaan. Maar zo hebben ze al kennis kunnen maken met de app en met de website.
De tijd vliegt om en voor de kinderen is het ook een leuke en welkome afwisseling van de schooldag.

Eén ding weet ik zeker: wat mij betreft is dit niet de laatste keer geweest dat ik mee heb gedaan aan een project van het Mooiste contact fonds!

woensdag 6 juni 2012

Sociale media omarmen op school is hét middel om incidenten te voorkomen


Het onderwerp gisteren op #netwijs Discussie Dinsdag was “Sociale media omarmen op school is hét middel om incidenten te voorkomen.”  In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

Scholen worstelen er mee, die sociale media. Moeten we daar wat mee? Willen we daar wat mee? Wat dan? Hoe dan? Daarbij is er enerzijds aandacht voor de kansen die het biedt, maar zeker ook voor de schaduwzijde. Willen we eigenlijk wel weten wat leerlingen allemaal te melden hebben op hun sociale media-accounts?

Een zoekrondje langs niet afgeschermde Twitter- en Facebook-pagina’s stemmen niet altijd vrolijk. Scheldpartijen over en weer, afgeven op school of op docenten of gewoon frustraties uiten. Uiteraard zijn er ook hele positieve pagina’s en kunnen we niet iedereen over één kam scheren. Maar toch even inzoomen op de negatieve uitingen richting school en docenten. Zou je dat kunnen indammen, of beter nog voorkomen, door sociale media op positieve wijze in te zetten tijdens je lessen en voor het contact tussen docenten en leerlingen? Bijvoorbeeld een huiswerk-spreekuur?

Verschillende ervaringsdeskundigen geven aan, dat het zeker een positieve werking heeft. Het verrijkt hun mogelijkheden om lesstof te verwerken. Tegelijkertijd kun je op een positieve manier aandacht geven aan zaken waar ze op moeten letten. Niet met een opgeheven vingertje, maar ten dienste van het slagen van de opdracht en het bereiken van de doelen. Dus meteen een stukje mediawijsheid. Inoefenen van vaardigheden aan de hand van aantrekkelijke didactische werkvormen.

Door duidelijke keuzes te maken als school en goed beleid op te zetten, kun je veel ellende voorkomen. En dan vooral in positieve zin verwoorden wat je wilt. Als je niet verder komt dan regels stellen wat niet mag en niet kan, dan bereik je het tegendeel en sta je buiten de realiteit als school. Weet dus wat je wilt en koppel het aan doelen, met het besef dat het een middel is tot en geen doel op zich.

Nu kun je ook de neiging hebben op negatieve uitingen van leerlingen via sociale media in te gaan. Daar zitten leerlingen echter niet altijd op te wachten. Niet iedereen stelt bemoeienis met privézaken op prijs. Het vraagt tact en, belangrijker nog, het vraagt om een goede band met je leerlingen, waarbij leerlingen weten dat je oprecht geïnteresseerd bent in hen en hen niet meteen veroordeelt om wat je leest. Heb je die band niet ‘in real life’, verwacht dat dan ook niet via de sociale media.

Opgemerkt werd, dat het lijkt of incidenten rond sociale media juist voorkomen op scholen waar nog geen enkele start gemaakt is met social media-beleid en -gebruik.  Of op scholen die heel erg hun best doen om het gebruik hiervan op school te weren. Onderzoek zou moeten uitwijzen in hoeverre dat beeld ook klopt.
Dan de vraag of leerlingen er wel op zitten te wachten, dat je als school de sociale media omarmt. Daarmee omarm je immers ook hun wereld; hun ‘online straatleven’. Je kijkt mee in hun privéwereld. En daar willen we dan weer een educatief sausje overheen gooien … Leerlingen lijken er soms wat huiverig voor, een bepaalde angst om zich te laten leren kennen. Het is een drempel waar ze overheen moeten, maar waar ze na goede ervaringen en wederzijds respect en vertrouwen zeker toe bereid zijn.

Het hangt overigens wel van het medium af en van de gebruikte privacyinstellingen in hoeverre je ook echt met elkaar mee kunt kijken. Maak je een aparte Facebook-groep aan dan kun je daarbinnen met elkaar delen en de rest privé houden. En dan is er natuurlijk ook nog altijd de mogelijkheid om een aparte account aan te maken voor schoolzaken. Zo kunnen zowel docenten als leerlingen privé en school gescheiden houden.

Aan de andere kant moet je je ook afvragen in hoeverre je alles in aparte hokjes moet duwen. Leerlingen zijn zoals ze zijn, inclusief hun sociale media-gedrag. Het is onderdeel van hun belevingswereld en overal mee verweven.

Tot zover de discussie. Was je niet in de gelegenheid om mee te doen met de discussie, maar heb je wel een standpunt hier over? Reageer dan op dit blog, via de LinkedIn-groep De toekomst voor onderwijs en ICT of via Facebook.

Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je alle tijdens de discussie genoemde linkjes en ook die van alle voorgaande discussies.

Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @sannekuyt , @DigiKennis , @karinwinters , @DieterM , @JelvanRijn , @bsdeZonnewijzer , @4pip , @markderuijter , @barthoekstra , @amberwalraven , @manonbonefaas

Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 20.00 uur en 21.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

dinsdag 5 juni 2012

Samenwerking Reggefiber, Residential Glas, KPN Onderwijs en Station to Station in vraagbundelingsgebied Bilthoven


Reggefiber, Residential Glas, KPN Onderwijs en Station to Station hebben samen gewerkt aan een interactief programma voor het onderwijs in Bilthoven. Station to Station was aanwezig tijdens het Glasevent op 12 mei, Reggefiber en Station to Station hebben lessen over glasvezel verzorgd voor groep 6,7  en 8 van de Julianaschool. De resultaten hiervan zijn weer gebruikt tijdens de informatieavond voor ouders en leerlingen op de Julianaschool op 24 mei.

Glasevent 12 mei
Op 12 mei werd het Glasvezel Experience Event gehouden in het winkelcentrum De Kwinkelier in Bilthoven. Op deze koude zaterdag heeft Station to Station een tent ingericht als de klas van de toekomst. Compleet met interactief scherm en verschillende tablets. In de overige tenten stonden de verschillende providers van glasvezel.  Een aantal geïnteresseerde ouders en kinderen hebben de tent bezocht. Helaas viel het bezoek van leerkrachten van de omringende scholen tegen.

Eindelijk glasvezel lessen
Op 15 en 16 mei heeft Bart van der Pol van Reggefiber groep 6, 7 en 8 van de Julianaschool in Bilthoven alles geleerd over glasvezel. De inhoud van de lessen bestond uit het bekijken van de Klokhuisuitzending over glasvezel, een knip werkblad, digitale microscoop opdrachten, het maken van een Pecha Kucha en een woordpuzzel. De voorbereiding van  de lesinhoud en de lesbrieven voor de leerkrachten zijn gemaakt door Anthony van der Zande van Station to Station. De leerlingen waren erg enthousiast en de les paste goed in het lesprogramma Techniek.

Informatieavond voor ouders en leerlingen
Op 24 mei is de informatieavond Onderwijs en nieuwe media gehouden. Hiervoor zijn alle ouders en de leerlingen van groep 6, 7 en 8 uitgenodigd. Na een korte inleiding over KPN in Onderwijs is een interactieve presentatie gehouden over de belangrijkste trends. Ouders en leerlingen zijn uitgenodigd om hun mening te geven over bijvoorbeeld online huiswerk doen thuis, openbare profielen op hyves of facebook, twitteren met de leerkracht. Na een korte uitleg over het aanleggen van glasvezel in Bilthoven, zijn de ouders zelf aan de slag gegaan om een Pecha Kucha te maken over social media. De aanwezige leerlingen hebben de ouders hierbij wegwijs gemaakt op de computers die overal op de school aanwezig zijn.
De informatieavond is gewaardeerd met een 8! Ook de schoolleiding en de sprekers zijn enthousiast.

maandag 4 juni 2012

Content Creation Seminar met ROC Flevoland

Op 23 april 2012 heeft Station to Station input geleverd voor de eerste les rondom Klassenmanagement en ICT voor de derde jaars studenten van de opleiding Onderwijsassistenten op het ROC Flevoland. De studenten hebben allemaal hun eigen website gemaakt en delen alle informatie over deze module met elkaar en de docent online, wat voor zowel de docent als de studenten een nieuwe ervaring was.

In het derde jaar krijgen de studenten een module over onderwijs en ICT, waarin o.a. klassenmanagement, het digitale schoolbord en educatieve software aan bod komen. In het kader van digitale content voor schoolborden en touchscreens zijn de studenten uitgenodigd bij ons in Woerden voor een Content Creation Seminar.

Content Creation Seminar
Tijdens een Content Creation Seminar sla je meerder vliegen in één klap. Er wordt veel kennis onderling uitgewisseld, er wordt samen gewerkt,  je leert basisvaardigheden van het digibord kennen, doordat je iets wilt maken (intentioneel leren) en de eindproducten stel je ook nog eens beschikbaar voor elkaar en eventueel alle andere gebruikers van het platform.

Te gast in Woerden
Op 21 mei 2012 was het dan zover en zijn tweeëntwintig derde jaars studenten van de opleiding onderwijsassistenten bij ons in Woerden op bezoek geweest.
De middag bestond uit twee onderdelen: content in netwijs.nl en content voor het HD bord, aangezien de meeste studenten gewerkt hebben met het HD bord.

Netwijs.nl
Een aantal studenten kende de zoekmachine netwijs.nl al, alleen wisten ze nog niet dat achter de inlog van netwijs.nl ook gemakkelijk invuloefeningen, sorteeroefeningen en labeloefeningen gemaakt kunnen worden met behulp van eenvoudige sjablonen.
Alle studenten hebben een gratis account gekregen om oefeningen en dossiers te kunnen maken in netwijs.nl

Enkele reacties van studenten:
"Leuke oefeningen. Leuk dat we zelf een account mochten aanmaken en zelf oefeningen bedenken!"
“Ik vond het een erg leuke middag, ik heb veel geleerd over werken met de computer. Wel zou ik nog meer willen leren. 1 middagje is toch best kort.”

De studenten bepalen zelf of ze de content wel of niet met anderen willen delen. Voordat de oefeningen worden gedeeld met de gebruikers van netwijs.nl wordt er eerst door de redactie bepaald of de inhoud geschikt is en voldoet aan de criteria. Vervolgens zijn de studenten aan de slag gegaan met het maken van een dossier.
Een dossier kan bestaan uit filmpjes, digitale oefeningen die je hebt gemaakt in de sjablonen, websites of overige  opdrachten. Op die manier kun je een les op maat maken en beschikbaar stellen voor leerlingen en ook weer delen met collega’s binnen netwijs.nl.

Annotatie software
Het tweede deel van de middag bestond uit het laten zien van een aantal inspirerende voorbeelden van lessen die gemaakt zijn in de HD bord software. Voorbeelden die te gebruiken voor de schrijfles, rekenles of spellingsles. Door middel van digitale opdrachten zijn de studenten aan de slag gegaan om onderdelen voor te bereiden voor hun stagescholen.